Maraton és magas vérnyomás

Az első maratonodra edzel? Nem is hinnéd, milyen jót teszel a testeddel!

Szöveg: Máthé Dóra Zsuzsa Frissítve: Istock A sós ételek utáni sóvárgás az ásványi anyagok hiányára is utalhat, mert a szomjúságközpontunk a szervezetben lévő sókoncentrációból is nyer adatokat A túl sok és a túl kevés is árthat.

Aztán amikor 1 hétig só nélküli ételeket kap, rájön, hogy mennyire igazat mondott a lánya.

a magas vérnyomás következményei

A só a legalapvetőbb ételízesítőnk, de néhány évtizede stigmatizálták, és számos betegség egyik kiváltó okaként tartják számon. Közben futóként gyakorta jön szembe velünk a sótabletta mint szükséges kiegészítő a sportoláshoz. Hogy is van ez?

Maratoni futás: jó-e a szívnek?

Most akkor a só barát vagy ellenség? Mielőtt erre választ adnánk, nézzük meg, hogy mit érdemes tudni a só fogyasztásáról. A túl sok és a túl kevés só fogyasztása is árthat Ha kétszer maraton és magas vérnyomás meggondolod, mielőtt ennél egy adag sós chipset  vagy megsóznád a tészta  főzővizét, talán nincs is kérdésed a só témakörében.

A túlzott sófogyasztás hosszú távon növeli a szív- és érrendszeri panaszok, a  szívrohama stroke kialakulásának esélyét, mert elősegíti a magas vérnyomás kialakulását — de ez nem új kutatási eredmény. A WHO ajánlása szerint az ajánlott napi maximum beviteli érték 5 gramm só, ami nagyjából egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg.

Összehasonlításképp: itthon a ben elvégzett Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat OTÁP eredménye szerint az átlagos sóbevitel a magyar nők esetében napi 11 gramm, a férfiaknál pedig 16 gramm!

A hosszútávfutás - Veszélyei is vannak?

Az viszont meglepő lehet, maraton és magas vérnyomás a túl alacsony sóbevitelt hasonló problémákat okoz, mint a túl magas! Amerikai kutatások szerint ugyanis az ajánlottnál lényegesen kevesebb sót fogyasztók között sokkal súlyosabb egészségi panaszok fordultak elő, mint azoknál, akik napi mg nátriumot 6, gramm sót  visznek be átlagosan.

A bostoni egyetem massachusettsi orvostudományi karának vizsgálata azt állapította meg, hogy a túl sok és a túl kevés só fogyasztása egyelő eséllyel növeli a magas vérnyomás kialakulását. Ezt is olvasd el! Az orvos tanácsai kezdő futóknak A sófogyasztás mértéke befolyásolhatja a vérnyomást A sóban lévő nátrium hosszú távon hatással van a vérnyomásra.

Általánosságban megfigyelhető, hogy ha valaki mindig sok sót fogyaszt, a sejtjei vizet tartanak vissza.

magas vérnyomás iszkémiás betegség

A vesék nem képesek teljes mértékben kiöblíteni a felhalmozott sót a vizelettel, ez pedig egy idő után maraton és magas vérnyomás vérnyomást idéz elő. Tehát ha meg akarjuk őrizni a szívünk egészségét, akkor ne fogyasszunk sót? A brit TopSanté életmódmagazin által megkérdezett szakértő hangsúlyozza: nagyon sok tanulmány szól arról, hogy a túlzott sófogyasztás óvatos csökkentése pozitív hatással van a magas vérnyomásra, de arra semmilyen bizonyíték nincs, hogy a sófogyasztás lenne az egyedüli okozója a szívbetegségeknek  és a stroke-nak.

Számos olyan egyéb faktor van, ami felelős lehet a problémáért, például a túlsúlya genetika, a rendszeres mozgás hiánya, az alkoholfogyasztás és általában a helytelen táplálkozás.

szildenafil magas vérnyomás esetén

A túl kevés só fogyasztása, ahogy az a bostoni egyetem kutatásából is kiderül, növeli a vérnyomást, azaz éppen ellentétes hatást vált ki az előfeltevéssel. A fent említett magazinnak nyilatkozó orvos szerint: ha túl alacsony a nátriumbevitel, egy angiotenzin nevű hormon közbelép, és megakadályozza a túl nagy mértékű vérnyomás-csökkenést.

  1. Akár tönkre is teheti a szívet a maratoni futás - HáziPatika
  2. A szívgyógyász orvos gondolatai Már Móricz Zsigmond megírta: "Gyalogolni jó!
  3. Hiperurikémia és magas vérnyomás
  4. Csökkent látás hipertóniával
  5. 4 évvel fiatalít meg a futás - HáziPatika
  6. Magas vérnyomás 3 fokozatú 4 kockázatú kezelés
  7. Hogyan lehet rontani a magas vérnyomást
  8. Hyposalt diéta magas vérnyomás esetén

Ezért van az, hogy a tanulmányok egy része azt találta, hogy a túlzottan alacsony sóbevitel mellett a vérnyomás magasabb volt, mint a normál mennyiségű sót fogyasztók körében. Egészséges étkezés - kinek van erre ideje?

Amikor a maratonfutás sem véd

Ha tehát nem viszel be elegendő sót, azzal tovább rombolod az egészséged? Az alacsony sóbevitel ronthatja az agyi képességeket, a memóriát, valamint izomfájdalmat és görcsöket okozhat.

Kapcsolat Maratont futna 35 felett?

Viszont a British Medical Journalban megjelent tanulmány szerint a túlzott sóbevitel fokozza a fejfájás előfordulási esélyét.

A tanulmány szerint napi 8 gramm só mellett háromszor gyakoribb a fejfájás esélye a napi 5 gramm sót fogyasztókkal szemben. A nátrium egy elektrolit, ami kontrollálja a testben a víz szállítását a sejtekbe, segíti a létfontosságú szervek működését és hidratáltan tartja a szervezetet.

Maratont futna 35 felett? Vigyázzon a szívére!

Találd meg az egyensúlyt A jó hír az, hogy ha igazán egészséges életmódot élsz, a tested képes megtartani az egyensúlyt. A felnőttek nagyjából kétharmada normális vérnyomásértékekkel rendelkezik, így nekik nincs okuk a só miatt aggódni, ameddig napi maximum 5 grammnyi mennyiséget visznek be. De még ha nem is vagy közvetlenül érintett, a sófogyasztásra való odafigyelés nem rossz dolog, mert a későbbiekben is előidézhet problémákat a nem megfelelő sóbevitel.

Amennyiben viszont a magyar felnőtt lakosság azon közel egyharmadába tartozol, akiknek magas a vérnyomása, akkor mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy csökkenjenek az értékeid, beleértve a sóbevitel visszafogását is.

A só: barátja vagy ellensége a futóknak?

Mit izzadunk ki futás közben? Nincs egy egyszerű teszt, ami egyértelműen igazolná, ha túl sok sót fogyasztasz. A legjobb megoldás, ha minden nap tudatosan étkezel.

Egy hétig írj le mindent, amit csak megeszel, beleértve a só- vagy nátriumtartalmat a készételek csomagolásáról, és jegyezd fel azt is, hogy mennyi sót adsz hozzá az ételhez, amikor főzöl, és ebből már kaphatsz egy megközelítő képet a napi sófogyasztásoddal kapcsolatban. Ne dőlj be a divatdiétáknak! Só nem csak a chipsben meg baconben van, hanem olyan élelmiszerekben is, mint például a reggeliző pelyhek.

Azok az élelmiszerek, amelyeknek grammjában több mint 1,5 gramm só található, a sószegény étrendbe nehezen illeszthetők be.

7 lépés a Magas vérnyomás csökkentéséhez

Szójaszósz, halszósz és egyéb kész öntetek, mártások általában magas sótartalommal bírnak, ezért ezek fogyasztását is érdemes redukálni. A sószegény ételek grammja 0,3 gramm sót tartalmaz.

A szívgyógyász orvos gondolatai - csababurger.hu

Próbáld meg az ételed só helyett vagy minimális só mellett inkább más fűszerekkel, zöldfűszerekkel, hagymával, fokhagymával és citrommal ízesíteni. A kutatások szerint a nátrium és kálium aránya sokkal fontosabb, mintsem önmagában a sóbevitel mértéke.

Twitter Pinterest Ha néha el is bizonytalanodsz felkészülés közben, hamar lépj túl rajta: az első maratonra való felkészülésnek ugyanis van egy olyan pozitív hatása is a testedre, amiről eddig nem is tudtál! Azt eddig is tudtuk, hogy a futás fiatalítám ha az első maratonodra készülszmég a véredények öregedését is visszafordíthatod, legalábbis az Európai Kardiológiai Társaság legfrissebb kutatásai szerint. Mik azok a véredények?

Miközben a túl sok só magas vérnyomáshoz vezethet, a bőséges kálium ellensúlyozhatja azt, és csökkentheti a vérnyomást. A bostoni  egyetem kutatása ezt a feltevést erősítette meg.

Maratoni futás: jó-e a szívnek? Szauder Ipoly PhD - Kardiocenter. Hirdetés A címben feltett kérdésre a rövid válasz a maratoni futás nem egyértelműen jó a szívnek, különösen idősebb korban. Ugyanakkor ma már közismert, hogy az egészséges életmód része az állóképességi ún.

Lehet, hogy érdekel